سرخط خبرها

به مناسبت تولد بازیگری که امروز ۳۶ ساله شد | ستاره آقای سهیلی!

  • کد خبر: ۲۱۲۶۲۰
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
به مناسبت تولد بازیگری که امروز ۳۶ ساله شد | ستاره آقای سهیلی!
مروری بر کارنامه هنری ساعد سهیلی، بازیگر توانای مشهدی که امروز ۳۶ ساله شد.

به گزارش شهرآرانیوز رؤیای بازیگری در سر ساعد سهیلی از همان سنین نوجوانی با تماشای تمرینات تئاتر پدرش شکل گرفت. در همان ایامی که پا به پای سعید سهیلی به سالن‌های نمایش مشهد می‌آمد و صفر تا صد تبدیل تولید یک نمایش را نگاه می‌کرد و در دلش بار‌ها خود را به جای هنرپیشه‌های تئاتر می‌گذاشت. دورادور رصد می‌کرد و هربار خود را در قامت بازیگری سرشناس تصور می‌کرد، اما هر بار که به نام خانوادگی اش فکر می‌کرد، هراس قضاوت‌های اجتماعی میان او و رؤیای همیشگی اش فاصله می‌انداخت.

خودش از استعداد‌های درونی اش آگاه بود، اما قرار گرفتن زیر پرچم پدری نامدار در عرصه فیلم سازی، حائلی میان او و بروز استعداد‌های واقعی اش بود. با این حال وقتی چهارده ساله بود برای اولین بار برابر دوربین سعید سهیلی قرار گرفت و نوجوانی شخصیت پوریا را در فیلم «شب برهنه» برای پدر بازی کرد.

سال ۱۳۸۰ بود و برای نخستین بار خود را بر پرده سینما‌ها می‌دید، اما هنوز ساعد سهیلی، پسر سعید سهیلی بود. هفت سال پس از این تجربه هم برای بار دوم در فیلم «چارچنگولی» ِ پدرش به ایفای نقشی کوتاه پرداخت، همچنان سودای بازیگری رهایش نمی‌کرد. برای ادامه تحصیلات هم رشته گرافیک دانشگاه سوره تهران را انتخاب کرد، اما مشغله‌های کاری اجازه نداد درسش را تمام کند. پس به خدمت سربازی رفت.

بخشی از دوران خدمت او در شهرک دفاع مقدس می‌گذشت. گروه‌های تصویربرداری می‌آمدند و می‌رفتند و او همان سرباز وظیفه لاغر اندامی بود که مشتاقانه به بازیگران نگاه می‌کرد و بار‌ها در موقعیت‌های گوناگون با خودش فکر می‌کرد شاید اگر همان لحظه او برابر دوربین قرارگرفته بود، ایده‌های خلاقانه تری در اجرا به خرج می‌داد. زمین را تی می‌کشید و زباله‌ها را معدوم می‌کرد و همچنان از خیال بازیگری دست بردار نبود.

خدمتش که تمام شد یکی یکی به دفاتر سینمایی سرمی زد و آزمون بازیگری می‌داد. سال ۱۳۸۹ به همراه یکی از دوستانش به محلی رفت که در آنجا جواد عزتی در مقام بازی گردان از هنرجویان بازیگری تست می‌گرفت.

ساعد سهیلی هم ستاره‌ای بود که به دست جواد عزتی کشف و برای بازی در تله فیلم «میان ماندن و رفتن» به بهروز شعیبی معرفی شد. نقطه عطف زندگی ساعد سهیلی که نخستینِ تجربه بازی در قاب تلویزیون بود خیلی زود به نخستین افتخار بازیگری اش (بهترین بازیگر جشنواره فیلم‌های ویدئویی) تبدیل شد و یک سال بعد (۱۳۹۰) پیشنهاد پدرش برای بازی در پروژه سینمایی «گشت ارشاد» را با اعتماد به نفس بیشتری پذیرفت و چنان موفق ظاهر شد که برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد.

سال‌های ۹۱ تا ۹۲ را با سه فیلم «او خوب سنگ میزند»، «بشارت به یک شهروند درجه سوم» و «کلاشینکف» به تجربیات بیشتری دست یافت تا اینکه بار دیگر با بازی در فیلم «چند متر مکعب عشق» برادران محمودی، خوش درخشید و از جشن خانه سینما در سال ۱۳۹۲، تندیس زرین بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد و از جشنواره بین المللی فیلم رباط مراکش به عنوان بهترین بازیگر مرد جایزه گرفت.

در همان سال نیز یکی از ارزشمنـدترین پیشنهاد‌های سینمایی اش را دریافت کرد و برای نقش خسرو به پروژه «متروپل» ِ مسعود کیمیایی دعوت شد. همکاری او با اکتای براهنی در فیلم «پل خواب» او را با یکی از دشواترین نقش‌های سینمایی اش روبه رو کرد و در «رخ دیوانه» ابوالحسن داوودی، ابعاد تازه‌ای از توانمندی‌های بازیگری اش را بروز داد. در «۵۰ کیلو آلبالو» مانی حقیقی نقبی دوباره به کمدی زد و «ماهورا»‌ی حمید زرگرنژاد را به عنوان یکی از دشوارترین تجربه‌های سینمایی، به لیست موفقیت‌های بازیگری اش اضافه کرد.

در سال ۱۳۹۵ بار دیگر به درخواست پدر برای بازی در «گشت ارشاد ۲» پاسخ مثبت داد و هنگامی که فیلم نامه «لاتاری» امیرحسین مهدویان را دریافت کرد، مهیای درخششی دوباره در مسیر پیشرفت هایش شد.

ساعد سهیلی در سیری آرام و پیوسته و صعودی با ایفای نقش‌های گوناگون که هریک او را به چالشی متفاوت فرامی خواند، ثابت کرد با آنکه هنوز به قله چهل سالگی زندگی اش نرسیده، اما پشتکار و ممارست او در اثبات توانایی هایش، او را به استعدادی قابل اعتماد در عرصه بازیگری تبدیل کرده است. آن چنان که با ایفای موفقیت آمیز نقش «عبدالمالک ریگی» در فیلم سینمایی «روز صفر» توجه منتقدان را به خود جلب کرد.

ساعد سهیلی، بازیگر خوش نام مشهدی که روزی از خانواده‌ای هنرمند و سینمایی برخاسته بود، به گواه کارنامه موفق خود، یک بازیگر پرتلاش و اخلاق مدار در میان هنرمندان ایرانی است و حالا با گذشت بیست ودوسال از نخستین تجربه بازیگری اش، مایه مباهات سینماست.

واکنش دولت امارات به بازی ساعد سهیلی در فیلم سینمایی «لاتاری»

«لاتاری» که از ماندگارترین آثار کارنامه ساعد سهیلی به شمار می‌آید اولین بار در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۶ به اکران درآمد. فیلمی در ژانر اجتماعی که جسورانه به موضوع باند‌های قاچاق جنسی در کشور امارات می‌پرداخت. ساعد سهیلی در این فیلم با نقش امیرعلی در قامت جوانی ایرانی ظاهر شده بود که زندگی عاطفی اش تحت الشعاع باند‌های قاچاق جنسی به التهاب کشیده شد. پس از اکران این فیلم، کشور امارات ورود ساعد سهیلی به این کشور را ممنوع اعلام کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->